Artikkelen om frokost ble først publisert i kulturmagasinet Barn i Byen, i Bergen i 2018. 

Frokost er det første måltidet vi spiser etter vi har stått opp. Etter en natts søvn trenger kroppen påfyll av energi før vi går i barnehagen eller på skolen. Med en god frokost er vi klar til en ny dag med mange muligheter. Og det beste av alt? Både grove vafler, smoothie og agurkslanger kan mette magen og gi oss energi til en ny dag!

En god dag starter med en god frokost

På Engelsk betyr frokost “breakfast”. Hvis vi deler ordet “breakfast” i to, “break” og “fast” betyr det å bryte fasten. Om natten spiser vi vanligvis ikke og vi kan derfor si at vi har en liten fastetid fra vi spiser kveldsmat til vi står opp neste morgen.

Når kroppen sover er den på lavgir. Det vil si at kroppen vår arbeider tregere fordi vi ikke er i aktivitet. Når kroppen skal forberede seg på en ny dag må den ut av lavgiret, og den trenger energi for å komme i gang. Enten man skal klatre til topps i lekestativet i barnehagen eller gruble på regnestykker på skolen er det viktig å gi små kropper påfyll av energi fra morgenen av.

Hvis vi spiser en god frokost får vi en god dag. Frokost hjelper kroppen å komme i gang og skal holde den på topp helt frem til lunsj. Det er derfor viktig å spise noe som gjør at vi får en god start på dagen og holder magen mett i flere timer.  

Lei av brødskiver? Pimp opp frokosten!

Vi har ikke alltid så god tid om morgenen og vi velger ofte frokost som tar kort tid å lage. Selv om vi må velge noe som er kjapt og enkelt trenger det ikke å være kjedelig!

  • Grøt er godt for morgentrøtte barn og voksne, men det tar kanskje for lang tid å lage om morgenen? Da kan du lage en kjøleskapsgrøt som lager seg selv i kjøleskapet mens du sover. Du trenger bare å ta grøten ut av kjøleskapet, ta på ønsket topping og spise deg mett og god. Har du smakt havregrøt med oppkuttet banan? Banan er den frukten vi spiser mest av i Norge, og passer ypperlig som grøttopping!

  • Restefrokost kan også mette magen. Lager du grove vafler til kvelds kan du spare en eller to i kjøleskapet til dagen etter, og voila- vafler til frokost! Synes du likevel vaflene er best med en gang de kommer ut av vaffeljernet er det et triks å putte de i brødristeren, da blir de superferske igjen. På grove vafler kan du velge mellom mye forskjellig pålegg. Det smaker godt med både gul og brun ost, grønnsaker eller bær.

  • Hvis du vil ha en smud start på dagen kan du lage deg en supersmudi! Smoothie smaker best rett etter du har mikset den sammen, men du trenger likevel ikke å bruke lang tid på dette om morgenen. Du kan lage til alle ingrediensene du vil ha i smoothien om kvelden og sette det i kjøleskapet til dagen etter. Da er det bare å hive ingrediensene i blenderen og trykke på start. Hvis du bare vil ha smoothie til frokost er det lurt å putte litt havregryn og frø i blenderen så holder du deg mett lenger. 
Helgefrokosten kan bli et festmåltid

Frokost i hverdagen er ofte et kjapt måltid, før alle løper til barnehage, skole eller jobb. I helgene har vi fri og det betyr at vi har lengre tid på å lage en god frokost. Det er ganske gøy å leke seg med frokostbordet. Hva med å lage en Slangeagurk? En veldig kul og spiselig dekorasjon på frokostbordet. Ferske, grønne bananpannekaker er også en hit. Lurer du på hvordan pannekakene blir grønne? Tilsett spinat i røren og kjør den jevn med stavmikser.

Tips til foreldre

Barna er ikke alltid sultne om morgenen, og det er derfor lurt å være kreativ for å få de til å få i seg alle næringsstoffene de trenger. Mange typer frokost kan lages til dagen i forveien slik at vi unngår stressende morgener. La barna være med i prosessen med å lage frokost, da er de ofte mer villig til å spise det!

Dersom barna spiser lite om morgenen er det lurt at det de faktisk spiser er næringsrikt. En kombinasjon av grove kornprodukter, meieriprodukter og frukt og grønnsaker er bra. Husk at barn, i likhet med voksne, skal ha fem porsjoner med frukt og grønnsaker hver dag. Men porsjonen for barna er ikke like stor som de voksne sin. En porsjon er lik en håndfull, og porsjonen vokser dermed i takt med at vi blir større. Et lite glass juice, to strimler paprika eller en håndfull sukkererter er derfor veldig lurt å ta som en del av frokostmåltidet.

Les også om bærekraftig mat på kjøkkenbenken.