Denne Artikkelen om matpakke ble først publisert i kulturmagasinet Barn i Byen, i Bergen i 2018. 

Barna hiver på seg skolesekken og løper ut døren. Klar for en ny skoledag med mye aktivitet. Barn trenger påfyll av energi for å holde konsentrasjonen oppe en hel skoledag, derfor er det viktig å ha med seg en god og næringsrik matpakke til lunsj. 
Barn trenger påfyll av energi for å holde konsentrasjonen oppe en hel skoledag, derfor er det viktig å ha med seg en god og næringsrik matpakke til lunsj. 

Det er ikke mye som skal til for å lage en god og næringsrik matpakke, og barna kan gjerne bidra selv. Dere kan lage matpakken kvelden før, så slipper dere å bruke tid på dette om morgenen. Her får du noen tips og triks til en fristende matpakke til barna på skolen.

Pizza og muffins i matpakken?

Pizza og muffins i matpakken? For godt til å være sunt tenker du kanskje. Neida, barna kan fint ha med seg dette i matboksen for variasjon, så lenge de inneholder det kroppen trenger resten av skoledagen. Grove pizzasnurrer med grønnsaker eller matmuffins er super matpakkemat.

For å lage pizzasnurrer lager du en porsjon med grov deig. Ha gjerne litt havregryn i deigen, det smaker godt og bidrar med viktige næringsstoffer. La deigen heve og kjevle den ut til en stor firkant. Ha på hakket tomat, cottage cheese, soltørkede tomater, paprika, squash, sopp, ost, eller annet dere liker på pizza. Rull deigen sammen til en pølse og skjær passe biter som du legger på et stekebrett. Sett på ovnen og la pizzasnurrene heve under et håndkle mens ovnen blir varm. Ha på litt ost som topping og krydre med oregano og basilikum før dere setter dem i ovnen. Stek de gylne og ha de i en pose når de er avkjølt.

Hvis dere har laget mange kan de puttes i fryseren og taes opp den dagen barna vil ha med seg noe ekstra godt i matpakken. Men pass på, disse forsvinner fort hvis det er andre hjemme som kjenner lukten av nybakte pizzasnurrer!

En grov deig kan være utgangspunkt for mye godt en kan ha med seg i matpakken.

Omelett er enkel og god lunsj

Hva er vel bedre enn at barna får sin helt egen omelett i matpakken? Egg er en super matvare som passer perfekt i matpakken. La barna piske sammen et egg eller to i en liten bolle sammen med litt vann. Hakk opp noen grønnsaker og ha de i eggeblandingen. Her kan dere bruke akkurat det dere liker! Løk, paprika og ost er en klassisk kombinasjon. Hell eggeblandingen i stekepannen og legg på et lokk. Når omeletten er ferdig kan den legges på en grov brødskive og puttes i matboksen- eller den kan brukes som en wrap- med smøreost og grønnsaker inni. Omelett kan dere fint mekke sammen dagen før, den smaker ofte bedre dagen etter!

Omelett er også supergodt til frokost. Les også Start dagen med en god frokost.

Middagsrester i matpakken

Det blir ofte rester etter middag, og de blir noen ganger stående i kjøleskapet helt til det blir kastet. Det er veldig dumt å kaste mat, så et lurt tips er å la barna få med seg middagsrester i matboksen. Barna digger å spise spaghetti, wok eller lakseburger til lunsj. Denne lunsjen er bra for både kroppen og miljøet! 

Ingenting er så godt som middagsrester man har laget selv i matpakken

Noen enkle matpakketips til foreldre

  • Matpakke og lunsj er et viktig måltid og noe barna skal glede seg til å spise. 
  • Varier matpakken til barna slik at de ikke blir matlei. Hvis du lager matpakke til barna er det viktig at du lager noe barna liker. Hvis de får med seg en matpakke de ikke er begeistret for kan det være at matpakken ikke blir spist.

  • La barna slippe til på kjøkkenet og lage matpakken sin selv. Kanskje dere kan begynne med en fast dag i uken, hvor barna selv lager matpakke til dagen etter? Når barna har bidratt selv vil de også ha større glede av å spise den.

  • En viktig huskeregel for matpakken kan være “grovt og grønt”. Hvis barna får med seg noe grovt i matpakken holder de seg mett lenge. I matpakken er det også viktig å legge noe grønt, enten frukt eller grønnsaker som bidrar med å spise “fem om dagen”.

  • Ha gjerne et mellommåltid med i matpakken, slik at barna kan spise når de blir fysen på noe å putte i munnen noen timer etter lunsj. Dette unngår også at de er veldig sultne når de kommer hjem fra skolen. Et mellommåltid kan være yoghurt, frukt, oppkuttede grønnsaker eller nøtter.