På grunn av koronaviruset tilbringer mange av oss mye tid hjemme med familien om dagen. Det kan bli lange dager og etterhvert mangel på ideer til hva man kan finne på, på å holde hjula i gang. Vi har samlet fem tips til aktiviteter som er perfekt å gjøre innendørs og de krever verken mye forberedelser eller utstyr. Håper dere er klar for å leke med maten! 

  1. Utforske mat og smak sammen

Selv om alle er hjemme samtidig er det viktig å ha felles måltider som skaper rutiner og trivsel i en hverdag som kanskje blir litt ensformig i lengden. Måltidene blir et samlingspunkt for å møtes og prate om dagen. Ikke bare måltidet, men også matlagingen kan gjøres sammen. Å lage mat sammen er en gøyal felles aktivitet for familien. 

Prøv å slippe barna til på kjøkkenet slik at de får en følelse av å bidra og mestre matlaging på kjøkkenet. Ved å involvere barna i matlagingen er det større sjanse for at de tør å smake på ny mat, og spiser den opp. Det viktig å oppfordre barna til å smake og hjelpe de med å øve seg på nye smaker, slik at de etterhvert lærer seg å like flere matretter og utvikler et mer variert kosthold. Når dere lager mat sammen kan dere diskutere smak, lukt, og konsistens på ulike råvarer. Hvordan smaker egentlig rå kålrot? Er det veldig annerledes enn når den er kokt- eller most sammen til en kålrotstappe? La barna utforske og lære sammen på kjøkkenet! 

Tips mot kresenhet? Les artikkelen vår her

2. Matkunst 

Aktiviteter som kombinerer lek og matlaging kan være positivt og ikke minst veldig gøy! Matkunst er en fin måte å introdusere matvarer på, som kan bidra med at barna tør å smake på nye matvarer, når det å smake ikke er i hovedfokus. Med matkunst er oppgaven å lage mønster og figurer med maten. Dette kan gi barna en ufarlig tilnærming til ny mat og sannsynlighet for at de tør å smake er større, når de har blitt vant med hvordan maten lukter, føles og ser ut. En tom tallerken er godt utgangspunkt for et kunstverk av mat. La barna få slippe kreativiteten løs! 

Foto: Margrethe Vikan Sæbø

3. Utfordre familien til en sanseløype

Sanseløype er en aktiv og spennende aktivitet der man skal smake og gjette på ulike råvarer uten å se hva det er. Lag klar både lukte, smake og føleposter som familien kan gjette på. Bruk råvarer dere har tilgjengelig hjemme, for eksempel ulike frukt og grønnsaker som gulrot, potet, brokkoli, pære, kiwi og forskjellig krydder. Kutt opp i små biter, legg i skåler og dekk med håndkle. De ulike skålene blir ulike poster, bestem på forhånd hvilke poster som er lukte, smake og føleposter. Dere kan nå teste familiens sanser! 

Foto: Silje Robinson

4. Kokkekamp med restemat

Lag mat med det dere har tilgjengelig i kjøleskapet eller i frysen. Dette er bra for både miljøet, lommeboka – og lukten i kjøleskapet. Ekstra gøy er det å utfordre til kokkekamp på kjøkkenet. Ha gjerne et tema eller et spesifikt måltid dere skal lage mat til, for eksempel mellommåltid, kvelds eller en dessert. Del inn i to lag, og finn frem ingredienser fra skuffer og skap som må brukes opp. Sett en tid, og klar, ferdig- gå! Husk at dere ikke alltid trenger oppskrift når dere lager mat, her er det bare kreativiteten som stopper dere. Når tiden er ute smaker dere på hverandres retter og kårer en vinner. Kokkekamp er alltid en slager blant barn!  

Les mer om bærekraftige matvalg her

5. Dyrk din egen mat  

Har du en hageflekk, en balkong eller bare en vinduskarm med litt ledig plass? Da kan du dyrke din egen mat hjemme. Når du skal dyrke er det lurt å tenke på hvor mye plass du har og hva du liker å spise. Frø fra agurk, paprika, chili og tomat kan du dyrke hjemme i små potter og se at det spirer i løpet av en uke eller to. 

Visste du at det også går an å re- dyrke noen grønnsaker i vinduskarmen?  Det du trenger er røttene av en grønnsak, for eksempel vårløk. Sett røttene i et glass med vann. La de stå et par dager i vinduskarmen og plutselig ser du at det kommer nye skudd på vårløken du allerede har spist av før. Vårløk, purreløk, hjertesalat og stangselleri er bare noen av de grønnsakene som kan vokse ut igjen og brukes på nytt.


Ser du etter tips til flere aktiviteter?

Les Barn i byens tips til hjemmeaktiviteter – der finner du også lenke til oppskriften på våre grønne bananpannekaker!